zaterdag 15 januari 2011

MUZOBOX

Oorspronkelijk betekende Muzo voor mij vooral 'knutselen'. 
Wanneer ik in het eerste jaar de opdracht kreeg om een MUZO-namiddag in te vullen, koos ik steeds voor beeldopvoeding. Na drie jaar kan ik dus toch wel zeggen dat er sprake is van een muzische groei. 


Toen ik de opdracht kreeg een Muzobox te maken zuchtte ik toch even... wat moest ik daar nu weer mee doen?! 
Na lang denken, brainstormen ^^, kwam ik toch eindelijk tot een besluit. Ik besliste om te werken met symbolen. Deze zal ik hieronder verklaren.
MUZO voor KaHo
MUZO na KaHo


De zwart - wit bril ~ de rode bril
Voor ik aan de opleiding begon, was MUZO voor mij zwart - wit, leuk of niet leuk. Tijdens de opleiding is mijn kijk op MUZO zeer sterk veranderd. 
Aan drama en bewegingsexpressie had ik een ongelooflijke hekel. Ik stond niet graag in de belangstelling. Ik hield mij steeds op de achtergrond, maar kon wel steeds genieten van hetgeen anderen deden. Beeldopvoeding was voor mij veilig, je werkte naar een voorwerp en niemand kon zeggen dat je werk niet mooi was. 
Tijdens de Muzostage ben ik geschrokken van mijzelf (op een positieve manier). Bij de voorstelling van de opera heb ik mijzelf overtroffen door een monoloog op te voeren. Ik kan zeggen dat ik trots ben op mijzelf! Ondanks de zenuwen en de knikkende knieën kan ik zeggen dat ik ervan genoten heb om eens in de belangstelling te staan... een hele verandering sinds het eerste jaar van de opleiding! 
Er was in het lager onderwijs ook sprake van hokjesdenken. De verschillende vakgebieden waren nooit met elkaar verbonden, er werd telkens 1 deelgebied uitgewerkt. Zelf ben ik van plan om het toch wel anders te doen.


Blokkentoren
Tijdens de opleiding leer je dat de verschillende deelgebieden gecombineerd aan bod zouden moeten komen. Volgens mij is het belangrijk dat kinderen ook een zekere durf ontwikkelen om zich te durven tonen, iets durven creëren en hier ook trots op zijn. 


De koorddanser
Als leerkracht is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen de verschillende onderdelen van MUZO. Zoals ik al zei zal ik zelf vaker naar beeld en muziek grijpen. Ik besef dus dat ik hierop zal moeten letten. Ik merk wel dat ik in mijn stage vaak gecombineerd werk en verschillende onderdelen van MUZO aan bod laat komen.


Verdere muzische groei?
Ik denk erover om, als ik afgestudeerd ben, in avondonderwijs gitaarlessen of een cursus fotografie te volgen. Nu heb ik onvoldoende tijd om deze zaken te oefenen. De gitaarlessen zouden ook zinvol zijn voor de latere klaspraktijk. Wanneer ik mijzelf kan begeleiden op gitaar, is het ook leuker voor de kinderen om een liedje te leren. 
Fotografie spreekt mij ook zeer sterk aan. Ik kan ervan genieten om naar mooie foto's te kijken en foto's te nemen. Zelf sta ik echter niet graag op foto. 
Dit zijn enkele goede voornemens die ik toch wel heel graag in de praktijk zou omzetten!


Het belangrijkste in mijn muzische groei vind ik DURF. Mijzelf durven tonen, durven zingen ook al is dat zeker niet mijn grootste talent,... Durf is eigenlijk een heel belangrijke kwaliteit voor een leerkracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten