zondag 16 januari 2011

Semiramide

Op maandag 6 december trokken we met de  derdejaars naar Antwerpen voor een bezoek aan de Vlaamse Opera. Tijdens dit bezoek konden we een kijkje nemen voor en achter de schermen. 
Het gebouw was zeer imposant en straalde prestige en rijkdom uit. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat opera vroeger vooral bedoeld was voor de hogere klassen in de maatschappij. Ik was dan ook erg geschrokken door het feit dat de mensen uit de lagere klassen helemaal bovenaan in het operagebouw zaten. Toen we hier zelf een kijkje namen, begon ik toch een beetje te duizelen van de hoogte. 
Verder was ik vooral onder de indruk van de orkestbak en het naaiatelier. De muzikanten en de naaisters zijn niet zichtbaar op het toneel maar hebben wel een zeer belangrijke rol als het gaat over het slagen van de opera. Het bezoek werd afgesloten met een informatieve sessie over de opera 'Semiramide' die wij woensdag zouden bekijken. Het verhaal werd zeer snel in grote lijnen geschetst. Op dit moment had ik het gevoel dat ik het verhaal begreep... deze illusie werd doorbroken op woensdag 8 december, toen we de voorstelling echt gingen bekijken. 


Op woensdag 8 december was het dan eindelijk zover... 
Na een gezamenlijke aankleed- sessie bij Katrien thuis, konden we vertrekken!
Na de fotosessie op de trappen van de opera, konden we onze plaatsen opzoeken. We zaten heel centraal in de zaal en konden alles zeer goed volgen. 
De ouverture duurde naar mijn mening iets te lang, maar ik kon er wel van genieten. Verder vond ik het jammer dat de 'ondertiteling' nog niet vlot liep, ik kon dus niet altijd volgen. 
In het algemeen vond ik het een geslaagde namiddag waarin we kennis konden maken met een genre dat we anders niet zouden ontdekken. 

Misschien wel voor herhaling vatbaar.... maar dan misschien een eenvoudiger stuk? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten