zaterdag 11 december 2010

Fringe Festival New York!

In de voorbije zomervakantie, ging ik met het gezin van mijn vriend een week naar  New York! 
Van 20 tot 28 augustus bezocht ik vele musea, theatervoorstellingen en genoot ik van de vele bezienswaardigheden die deze wereldstad telt. 
Toevallig stootte de vader van mijn vriend enkele maanden voor het vertrek op een website waar je gratis tickets kon krijgen voor shows in de straten rond Broadway (de shows op Broadway waren nogal prijzig...). 
Zo ontvingen we tickets voor 2 voorstellingen van het Fringe Festival, een initiatief om voorstellingen goedkoper en hierdoor ook toegankelijker te maken voor een ruimer publiek. 
We woonden dus 2, zeer uiteenlopende, voorstellingen bij in New York. Hieronder vind je een korte beschrijving van beide voorstellingen. 


The 39 steps
Zoals je misschien al weet is dit stuk gebaseerd op de film van Hitchcock. In deze film komen zo'n 150 personages voor. In het theaterstuk worden alle rollen gespeeld door 4 acteurs... dit leidt vaak tot hilarische taferelen waarbij verschillende accessoires moeten aangeven dat de acteur een andere rol speelt. 
Ik had verwacht dat de acteurs Amerikaans Engels gingen praten maar het bleek een Brits toneelgezelschap te zijn. De vreemde zinsconstructies en de oud - Engelse woorden zorgden er soms voor dat ik het stuk moeilijk begreep maar over het algemeen vond ik het een fantastische voorstelling! 
Op de scene werden zeer weinig attributen gebruikt om bepaalde 'plaatsen' voor te stellen. 
Hieronder vind je een oorspronkelijk fragment uit de film van Hitchcock en enkele korte fragmenten uit het theaterstuk. Geniet ervan! 



Oorspronkelijke film door Hitchcock



Enkele scènes uit de theaterproductie 




Princes of Persuasion
Deze tweede voorstelling vond ook plaats in het kader van het Fringe Festival.
Toen men mij vertelde dat we naar een theater met poppen gingen kijken, vond ik dat eerst nogal vreemd. Zijn poppentheaters niet bedoeld voor kinderen? Maar hier zat ik volledig fout! 
De cast bestaat uit 4 poppen en een gitarist. In deze show gaan de 'Princes of Persuasion' (= P.O.P) op zoek naar 'recipes of love'. Natuurlijk heeft elk personage een ander idee over het perfecte recept voor liefde. Het is echter onduidelijk, in welke mate de show nu echt rond liefde draait. Al snel ben je het centrale thema vergeten en geniet je gewoon van de, vaak humoristische, liedjes.Geniet van onderstaande filmpjes!





Cranberry Cologne from Ithai Benjamin on Vimeo.


Penthouse Duet from Ithai Benjamin on Vimeo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten